De Minst Interessante Award Show?


Over de Vlaamse muziekprijzen...

Enkele weken geleden hadden we de Grammy's, en deze week was het tijd voor de Vlaamse versie daarvan: de MIA's, de Music Industry Awards.
Of zeg ik beter de Minst Interessante Award Show? Want, oh boy, heb ik mijn bedenkingen over deze muziekprijzen. En dan zwijg ik nog over de show zelf... Vraag nog eens wat ik vond van de MIA's?

BOOOOORING BOOOOORING!

Ik zal het hier niet echt over de show hebben. Want eerlijk? Ik heb eigenlijk niet gekeken. Of toch een beetje: de volle 2 minuten. Maar het was ZOOOOO SAAAAAI… Precies een begrafenis, met slecht voorbereide speeches en al. En hoewel ik geen voetballiefhebber ben, heb ik dan toch maar gezapt naar KVK-Antwerp (en dat wil al wat zeggen).

Maar laat ons overgaan naar het enige interessante aan de MIA's: de Awards zelf!

Terechte winnares!

Om met een positieve noot te beginnen. Er is wel iemand terecht iemand met de meeste prijzen naar huis gegaan. 2020 was duidelijk het jaar van Angèle. Deze topvrouw neemt maar liefst 5 prijzen mee naar huis. Hoewel ze er niet was om ze mee naar huis te nemen. Maar dat terzijde, is ze een terechte winnares vind ik. Zoals ze vorig jaar terecht de beste doorbraak kreeg. En dat toont ook aan dat dat deze prijzen ten minste voor een deel accuraat zijn! Nu nog zien dat de doorbraak van dit jaar (Ibe, die trouwens ook terecht deze prijs krijgt) volgend jaar in de prijzen zal vallen.

Ook kudos naar Roméo Elvis trouwens, die de gedeelde winnaar is van Hit van het jaar!

Wat is Urban eigenlijk?

Om dan nu over te gaan naar klucht van het jaar… Remember die geniale platen van Brihang en Zwangere Guy? Een van deze twee zou toch de categorie ‘Urban’ winnen. Of toch dat dacht iedereen. Want guess wie de prijs won? *Tromgeroffel* Tourist LeMC!
That’s right. De beste rapper van het land is Den Toerist...

Facepalm Facepalm

Welke muziek heeft die gast dit jaar gemaakt eigenlijk? De volle drie singles. Waarvan enkel Tramontane een beetje deftig was. Are you kidding me?
Ik moet zeggen, dat liedje waar hij ooit mee doorbrak (Koning liefde) vond ik supergoed. Maar dat is een nummer van 4 jaar geleden, tegenwoordig is deze kerel geen hoogvlieger meer. Dus naar mijn mening is hij een beetje overroepen. There, I said it.

Over de term Urban heb ik ook nog iets te zeggen. Want wie (buiten de muziekindustie) gebruikt die term eigenlijk? ‘Urban scene’, wat is dat?
Oorspronkelijk sprak men van Urban Contemporary. En dat ging over Hip-Hop, R&B, Latin, Reggae etc. Cru gezegd was dit black music. En eigenlijk is Urban dus een ‘mooier woord’ daarvoor.
Als je die redenering zou volgen, is Ertebrekers ook Urban. En Belle Perez in feite ook. Maar die laatste twee vallen volgens de Vlaamse muziekindustrie onder Pop. Wat is hier de logica?
Zouden ze dan niet beter spreken van Rap of Hip-Hop? Want als je het strict ziet, is Urban eigenlijk zwarte popmuziek. En in België zijn het dan vooral blanke artiesten die dat soort muziek maken. Maar nog belangrijker: NIEMAND* spreekt over ‘Urban’. Het is Hip-Hop of Rap! Noem het dan zo. Of nomineer de rappers ook bij Pop.

Vergeet Balthazar niet

Ik wil het ook nog over Balthazar hebben. Ik heb ooit hun nieuwste album, Fever, 10 sterren gegeven. Én het beste Belgische album van het jaar. En daar blijf ik bij!
Maar wie wint het Beste Album? Lost Frequencies, of all people. Een DJ die eigenlijk enkel singles maakt. En dan om de zoveel tijd die singles bundelt op een album. Mensen: Dat is geen album, dat noem ik een compilatie. Daar zit geen concept achter of zo, dat zijn gewoon de beste singles van de afgelopen jaren. En dat is dan het beste album? Get outta here!

En mij zal je niets slechts horen zeggen over Lost Frequencies. Want die gast maakt geniale dance-klassiekers. Ik durf zelfs zeggen dat dit de beste Belgische DJ van het moment is. Mét wereldfaam. En ik zeg ‘van het moment’, want met momenten kan dat ook Soulwax of Goose zijn. Daarom is het ook logisch dat de Compact Disc Dummies zo verrast waren met de prijs beste Dance (en geen speech hadden voorbereid). Voor mij kwamen ze op de tweede plaats, na Lost Frequencies (en zij dachten dat duidelijk ook). Hoewel, bon, ik ben wel heel blij met hen als winnaars (West-Vlaanderen boven!). Er kan er ook maar één winnen, he!

Maar ik dwaal af…
‚ÄčIk had het dus over het beste album. Dan kom ik meteen terug bij die geniale albums van Brihang en Zwangere. Als het één van hen geweest, had ik het nog aanvaard. Maar dat was het dus niet. En ook niet Fever van Balthazar dus. Maar gelukkig hebben onze Maarten en Jinte 2 MIA’s ontvangen. Niet die voor Beste Band (maar ik gun het Clouseau wel), maar wel die voor Alternative en die voor Auteur/Componist. So we got that going which is nice…

De winnaars van de Mia’s 2020

Tot slot geef ik nog een overzichtje van alle prijzen:

  • Angèle: Pop, Solo Vrouw, Hit Van Het Jaar (Tout Oublier ft. Romeo Elvis), Videoclip, Live Act;
  • Niels destadsbader: Solo Man, Nederlandstalig;
  • Balthazar: Alternative, Beste Auteur/Componist (Maarten Devoldere & Jinte Deprez);
  • Doorbraak: Ibe;
  • Willy Sommers: Vlaams Populair;
  • Tourist LeMC: Urban;
  • Lost Frequencies: Album; 
  • Clouseau: Groep; 
  • Compact Disc Dummies: Dance; 
  • Arno: Lifetime Achievement Award;
  • Charlotte Adigéry: Artwork;
  • Stef Kamil Carlens: Beste Muzikant;
  • David & Stephen Dewaele: Producer;

 

* Let vooral niet op de tag hieronder, of neem die 'NIEMAND' niet te letterlijk...

Misschien vind je deze posts ook leuk: