RAMMSTEIN IST ZURÜCK


een statement & een review

Dag mensen,
ik zal meteen met de deur in huis vallen. Ik wil klacht indienen jegens volgende entertainment projecten:

  • Son of Saul (film van Lázló Nemes),
  • La Vita e Bella (film van Roberto Benigni),
  • Schindler's List (film van Steven Spielberg),
  • Spektakel-Musical 40-45,
  • Band of Brothers (serie van Steven Spielberg en Mel Gibson),
  • Disturbed voor hun nummer Never Again,
  • Sabaton voor hun nummer Final Solution,
  • En tot slot Rammstein voor de videoclip voor hun nieuwste nummer DEUTSCHLAND.

Deze projecten gebruiken referenties of expliciete beelden over de Holocaust. Hoe zij hier de moord en het leed van miljoenen voor entertainment-doeleinden gebruiken is ondoordacht en afstotend. Ik kan niet aanvaarden dat deze artistieke projecten geld kunnen verdienen want hoe durven ze!
Ik zal zelfs meer zeggen, hoe halen ze het in hun hoofd om via deze “kunst” ons een boodschap te brengen. Ze zouden beter alle media over dit onderwerp volledig verbieden. En nu we toch bezig zijn, kunnen we niet beter het onderwerp in de geschiedenislessen volledig mijden want de kinderen hoeven toch ook niet geconfronteerd te worden met deze verschrikkelijke schande uit onze moderne geschiedenis.

Wat hierboven staat is voor alle duidelijkheid niet écht mijn mening. Evenmin vind ik dit een grap, ook al ben ik sarcastisch… Ik wil gewoon een beetje verduidelijken hoe belachelijk de mensen zijn die de nieuwe Rammstein-clip bekritiseren. Een videoclip over de pijnlijke geschiedenis van Duitsland met verwijzing naar deze volkerenmoord, hoe komen ze erop?
Volgens mij is het probleem niet de boodschap, maar hebben ze vooral een probleem met de boodschapper. Het is trouwens niet de eerste keer dat de mannen van Rammstein controverse veroorzaken. Denk maar eens terug aan Buck Dich en Ich Tu Dir Weh. Beide nummers tonen immers aan dat frontman Till Lindemann soms seksistisch en sadomasochistisch uit de hoek komt. En van dat seksisme kan ik ze wel gelijk geven, maar dan zouden ze de helft van alle popnummers ook eens met diezelfde bagger mogen bestrooien hoor.
Ik bedoel maar dat het lijkt dat alles mag gaan over seks, drugs en misdaad (of oorlog) zolang het maar niet van een zekere Duitse metalband komt. Want dan gaan ze een brug te ver…
En als er referenties over WOII of de Holocaust worden gebruikt is er plots sprake van Nazisme. Mag een Duitser eigenlijk nog zijn mening hebben over de duistere geschiedenis van hun land? Laat staan expliciete beelden tonen daarvan? Of is elke vaderlandslievende Duitser een Nazi? Denk daar eens over na, misschien zal je dan meteen ook de boodschap van hun laatste nummer begrijpen!

DEUTSCHLAND

Tot zover mijn statement die ik toch even kwijt wou. Laten we het nu ook eens echt hebben over die jongste Rammstein. Want hoe goed zijn dat laatste nummer en die clip zeg! Ik word er emotioneel van.

Laat me beginnen over de boodschap die ze brengen. Zoals eerder vermeld gaat het dus over de woelige geschiedenis van Duitsland. Maar eigenlijk gaat het vooral over hoe je daar mee om moet gaan. Tot hoever kan je als Duitser van je land houden?
In de clip wordt het heel mooi in beeld gebracht. De zwarte vrouw is een soort personificatie van het land, en doorheen de clip zie je haar overal meegesleurd worden. We zien Germania vallen en weer opstaan, verliezen en dat verlies telkens weer te boven komen. Er doen ook heel wat referenties de revue, waaronder: de verovering door de Romeinen, de eenmaking, de industrialisering, de grote depressie, de wereldoorlog. "Deutschland uber allen", maar met een wrange nasmaak. Een tragisch verhaal eigenlijk, die magistraal in beeld gebracht is.

Tot slot heb ik het graag nog eens kort over de muziek. Je hoort nog altijd overduidelijk de herkenbare progressieve industrial metal van Rammstein. Maar nu zitten er ook overduidelijk new-wave en darkwave invloeden. Van zodra het nummer begon, dacht ik zelfs onmiddellijk Anne Clark. Want die intro lijkt toch heel erg op haar nummer Our Darkness?
‚ÄčIk had ook direct de neiging om een playlist te maken. Het idee was een lijst met (al dan niet Duitse) new-wave en industrial samen te gooien, en dat past zelfs heel goed samen vind ik.

Dus hier is dan de playlist: DEUTSCHLAND UND NEUE WELLE

Oh mein gott! OMG

Misschien vind je deze posts ook leuk: